راهنمای امتحان مجازی ، کلاسهای مجازی و نرم افزارهای موردنیاز
  • کلاس مجازی چیست ؟
    کلاس مجازی در حقیقت یک آدرس در فضای اینترنتی است که در هر فضایی که اینترنت وجود داشته باشد می توان در آن حضور یافت. کلاس مجازی تمام قابلیت های کلاس حضوری را به علاوه قابلیت های بسیار زیاد و جذاب تری در اختیار کاربرانش قرار می دهد. در کلاس مجازی همانند کلاس حضوری دانش آموز و معلم وجود دارند. تخته سیاه و وایت برد وجود دارد. دانش آموز می تواند سوال بپرسد و استاد پاسخ دهد و تمام نیازهای مورد نیاز یک کلاس را برآورده نماید.
  • نحوه ورود به کلاس آنلاین
    دانشجویان  و اساتید محترم برای برای ورود به کلاس حتما از طریق پورتال خود اقدام نمایید.( پورتال دانشجویی : https://amoozesh.iau-neyshabur.ac.ir/Mechanizeh/Studentportal  پورتال اساتید : https://amoozesh.iau-neyshabur.ac.ir/Mechanizeh/TeacherPortal)
    قبل از ورود به سیستم از موارد زیر اطمینان حاصل کنید :
    • از یک کامپیوتر با مشخصات سخت افزاری به روز برای اتصال به کلاس استفاده کنید.
    • در صورت ضعیف بودن سرعت اینترنت ، هنگام حضور در کلاس آنالین، اتصال سایرابزارهای الکترونیکی از اینترنت را قطع نمایید.
    • کامپیوتر مورد استفاده شما مجهز به هدست یا بلندگو و میکروفن باشد.
    • تنظیمات مربوط به ضبط و پخش صدا، در ویندوز کامپیوتر مورد استفاده شما بدرستی انجام شده باشد.
    • آخرین نسخه نرم افزار Adobe Connect روی کامپیوتر مورد استفاده شما نصب شده باشد.
    • آخرین نســخه نرم افزارهای مرورگر اینترنتی همچــون Mozilla Firefox ، Chrome Google یا Internet Explorer روی کامپیوتر مورد استفاده شما نصب شده باشد.
  • درصورت نیاز نرم افزارهای موردنیاز خود را از اینجا دانلود نمایید:
  • حل مشکل اکو شدن صدا در ادوب کانکت:
    گاهی هنگام برگزاری کلاس مجازی-آنلاین پیش میاید که صدا اکو شده و صدایی ناخوشایند تولید کرده و مانع برگزاری جلسه ی آنلاین ما میشود. این مشکل مطلقا به سرور ارتباطی ندارد و می بایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلند گو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند. در واقع هنگامی که شما اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال میکنید یک لوپ یا چرخه ی صوتی ایجاد کرده که باعث میشود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا میشود. با تغییراسپیکر به هدفون این مشکل کاملا برطرف شده و میتوانید از جلسه ی آنلاین خود لذت ببرید.
    اگر استاد یا دانشجو به طور همزمان دوبار به سایت لاگین کرده باشند و هر دو یوزر هم میکروفون برایشان روشن باشد امکان اکو شدن صدا پیش می آید. این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که به علت قطع لحظه ای اینترنت کاربر دوبار لاگین کرده باشد یا مثلا همزمان هم با گوشی و هم با سیستم وارد کلاس شده باشد. همچنین در تنظیمات صوتی کنترل پنل یک آیتم برای اکو صدا هست که احتمال دارد که این گزینه هم فعال باشد. البته اگر این گزینه فعال باشد، همیشه صدای میکروفون در سیستم شما اکو خواهد داشت.
  • چطور در کلاس های مجازی مشکل فارسی نویسی را برطرف کنیم؟
    همانطور که مستحضر هستید حروف فارسی در ادوب کانکت در بخش chat با اشکالاتی همراه است. برای حل این مشکل نیاز هست نرم افزار کیبورد فارسی را نصب نمایید .پس از نصب نرم افزار با انتخاب کیبورد و حروف فارسی جدید به عنوان حروف تایپی ویندوز مشکلی از بابت بهم ریختگی حروف نخواهید داشت.برای تغییر حروف کیبورد میتوانید از کلید های ترکیبی shift+alt استفاده نمایید.
  • دانلود نرم افزار Adobe Connect برای شرکت در کلاسهای آنلاین
    از بخش Add or remove ویندوزتان تمام فلش پلیر هایی که نصب هست را حذف کنید.از بخش Add or remove ویندوزتان تمام ادوبی کانکتهایی که نصب هست را حذف کنید(اگر قبلا نصب کرده اید).اخرین ورژن فلش پلیر را از لینک روبرو دانلود کنید ‌: دانلود فلش پلیر نسخه آخر
  • آشنایی اجمالی با محیط کلاس
    بعد از ورود به کلاس آنلاین ، محیط کلاس را مشاهده مى نمایید ، که محیط کلاس شامل بخش های زیر میباشد:
    • شرکت کنندگان Attendess
    • نوار ابزار
    • یادداشت ها Notes
    • گفتگوی متنی Chat
    • فایل ها Files
    • اشتراک گذاری ها Share

    پنجره شرکت کنندگان Attendees:شامل لیست شرکت کنندگان که تعداد افراد حاضر در کلاس و اسامی آنان را نشان می دهد،که شامل سه گروه کاربری می باشد:
    • Hosts مدیران (کارشناسان ، ناظران و اساتید) : مدیریت کامل کلاس اعم از شروع و پایان کلاس ها، صدور اجازه دسترسی به صوت به کاربران، اخراج کاربران و .... از دسترسی های کاربران مدیر می باشد و تنها مدیر کلاس می تواند وضعیت حاضرین کلاس را عوض نمایید و کاربری از یک گروه به گروه دیگر منتقل نماید.
    • Presenters ارائه دهندگان (اساتید و استاد یار ها) :کنترل کلاس اعم از مدیریت فایل ها، محیط اشتراک گذاری ، صوت از دسترسی های کاربران ارائه دهنده می باشد.
    • Participants شرکت کنندگان (دانش پژوهان و کاربران مهمان) : حضور در کلاس، گفتگوی متنی بصورت عمومی و خصوصی Chat ،دانلود فایل، مشاهده محیط اشتراک گذاری،شنیدن صوت کلاس، شرکت در نظرسنجی و درصورت اجازه مدیر کلاس گفتگوی صوتی از دسترسی های کاربران این بخش می باشد.
    • نوار ابزار: در این بخش امکانات زیر موجود می باشد :
      • ( صوت از طریق میکروفون): جهت صحبت کردن در کلاس
      • تصویر وب( کم): جهت اشتراک گذاری تصویر خود در کلاس
      • اجازه گرفتن برای : چنانچه کاربران، میخواهند از میکروفون برای مطالب بیان استفاده نمایند.
      از طریق منویMeeting در نوار ابزار نیز تنظیمات بیشتری نیز وجود دارد .
      اشتراک گذاری صوت : شرکت کننده از طریق منو وضعیت با کمک گزینه میتواند از استاد تقاضای صحبت کند . استاد و سایرحاضران در کلاس با دیدن علامت کنار نام متوجه درخواست وی می شوند . مدیر ممکن است درخواست وی را بپذیرد و امکان صحبت برای او را فعال کند در این حالت در نوار ابزار گزینه برای وی فعال میگردد تا بتواند تنظیمات لازم جهت اشتراک صدا و میکروفون خود را در کلاس انجام دهد . پس از تایید مدیر میکروفون شرکت کننده وصل میشود و با تصمیم استاد میکروفون وی قطع خواهد شد .
      تذکر : برای جلوگیری از قطع وصل و شدن صدا یا اکو شدن صدا، پس از پایان صحبت خود مجدد روی این آیکون کلیک نمایید تا صدای میکروفون شما در حین صحبت بقیه کاربران پخش نگردد .
      در صورتی استاد و یا کاربری در کلاس آنلاین از گفتگوی صوتی استفاده نماید . آیکون میکروفون به صورت چشمکزن در جلوی نام کاربری نمایش داده خواهد شد.
  • تست صوت :
    جهت تست اتصال صوت از گزینه meeting در نوار ابزار گزینه ی Audio Setup Wizard را بزنید و در پنجره بازشده بر روی next کلیک نمایید.
    گام اول (تست پخش صوت) : در پنجره باز شده بر روی Play Sound کلیک نمایید ، از سمت سامانه بصورت آزمایشی صوتی برای شما پخش می گردد و در ادامه بر روی Next کلیک نمایید.
    گام دوم (انتخاب میکروفون) : در این مرحله میکروفون خود را انتخاب نمایید و سپس بر روی next کلیک نمایید .
    سوم گام (ضبط و پخش صوت): در این مرحله بر روی Record کلیک نمایید و صدا ی خود را جهت تست ضبط نموده، در انتها صدای خود را با کلیک بر روی Recording Play ، سامانه صدای خود شما را پخش خواهد نمود.
    گام آخر(تست سکوت) : با کلیک بر روی Test Silence تمامی صوت هایی که در محیط کلاس در حال پخش می باشد قطع می گردد.
      نکات:
    • در صورتی که مرحله دوم صوتی را نشنیدید ، اسپیکر خود را با پخش فایل صوتی از داخل رایانه بررسی نمایید و در صورتی که اتصالات شما از داخل رایانه بررسی گردید و بدون مشکل بود، بطور کامل مرورگر خود را بسته و آخرین نسخه نرم افزار های مورد نیاز را نصب نمایید و دوباره وارد سامانه شوید.
    • در صورتی که در مرحله چهارم صوت شما ضبط و یا پخش نشد ، اتصالات خود را بررسی نمایید و از برنامه های داخلی ویندوز میکروفون خود را تست نمایید.
  • نحوه ضبط کلاس توسط استاد
  • رفع مشکل عدم ورود به کلاس در انواع مرورگرها :
    مرورگر Googgle Chrom:
    1. سمت راست بالای صفحه گزینه‌ای به شکل 3خط زیر هم وجود دارد. آن را انتخاب کنید
    2. Settings را انتخاب کنید.
    3. گزینه Show Advanced Settings را انتخاب کنید.
    4. گزینه Content Settings را پیدا کنید.
    5. Allow all sites to show pop-ups را انتخاب کنید.
    مرورگر Firefox:
    1. سمت راست بالای صفحه گزینه‌ای به شکل 3خط زیر هم وجود دارد. آن را انتخاب کنید.
    2. Options را انتخاب کنید.
    3. Content را انتخاب کنید.
    4. تیک گزینه Block popup windows را بردارید.
    5. Ok کنید.
    مرورگر Apple Safari:
    1. سمت راست بالای صفحه گزینه‌ای به شکل چرخ‌دنده وجود دارد. آن را انتخاب کنید.
    2. Preferences را انتخاب کنید.
    3. قسمت Security را انتخاب کنید.
    4. تیک گزینه Block pop-up windows را بردارید.
    مرورگر Microsoft Internet Explorer
    1. سمت راست بالای صفحه گزینه‌ای به شکل چرخ‌دنده وجود دارد. آن را انتخاب کنید.
    2. Internet options را انتخاب کنید.
    3. از برگ‌نشان‌های بالا Privacy را انتخاب کنید.
    4. تیک گزینه Turn on Pop-up Blocker را بردارید.
  • اشکال در اتصال پروکسی
  • آماده کردن فایل برای ارائه در کلاس آنلاین
تعداد بازدید:
1713
تاریخ:
1399/02/06
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
آدرس : استان خراسان رضوي،  نيشابور،  بلوار پژوهش،  مجتمع دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور  
 كدپستي  : 9319975853         تلفن :  10-42621901   
نمابر:42615472  
ارتباط با ما:Neyshabur@iau-neyshabur.ac.ir
info@iau-neyshabur.ac.ir
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي - واحد نيشابور مي باشد.
Powered by DorsaPortal